Alle Belgische consumenten samen hebben in het 2e kwartaal van 2015 bijna twee miljard euro online uitgegeven. Daarmee is e-commerce in België goed voor 14 procent van alle bestedingen.
Diensten gemiddeld veel duurder
In België waren er gemiddeld vijf online bestellingen per seconde, die gemiddeld 103 euro bedroegen, en liefst 6,7 miljoen Belgen kochten in het tweede kwartaal iets online,dat is 72,6% van alle Belgen ouder dan 15 jaar. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat wordt uitgevoerd door marktonderzoeker GfK.
In Vlaanderen deden 3,88 miljoen mensen een online aankoop, goed voor iets meer dan tien miljoen bestedingen die opliepen tot 1,14 miljard euro. In Wallonië en Brussel deden 2,82 miljoen consumenten een online bestelling, goed voor 830 miljoen euro.
72 procent van de online verkopen zijn producten, maar hun waarde vertegenwoordigt maar 42 procent van het totaal. Dat komt omdat heel wat duurdere diensten, denk maar aan vliegtuigtickets en zelfs pakketreizen, vooral online gekocht worden. 59% van alle uitgaven aan diensten wordt al online gedaan, voor producten is dat percentage met 7% een flink pak lager. Telecom en speelgoed doen het met respectievelijk 30% en 31% wel goed online.
Een op de tien online aankopen gebeurt via een tablet, 2,6 procent via de smartphone, al de rest gaat via een pc of laptop.
De meeste betalingen gebeuren met een kredietkaart (35 procent) of Bancontact (30 procent). PayPal heeft met 12 procent een derde plaats onder de betaalmiddelen verzekerd. (retaildetail)